Copywriter voor automotive webshop

Copywriting voor een webshop in de autobranche is anders dan voor een ‘normale’ website. Het grootste verschil is het assortiment. Een webshop met auto onderdelen, denk aan banden en accessoires, heeft een wisselend assortiment producten die allemaal stuk voor stuk geoptimaliseerd kunnen worden voor Google. Een webshop is dan ook constant in beweging want producten en daarmee de kansen verschuiven. Dat maakt de noodzaak om er met nieuwe teksten bovenop te zitten alleen maar groter.

Met goede teksten hoog in Google. Voor banden, accu’s, velgen, accessoires, trekhaken, olie, enz.

Hoe pak je die kansen? Ten eerste door per product te onderzoeken welke zoekwoorden klanten gebruiken om dit product te vinden. Voor webshops geldt dat vooral de ‘long tail’ zoektermen van belang zijn. Wie denkt met ‘auto onderdelen’ een goede kans te maken moet veel geduld hebben. Of diepe zakken. Meer specifieke zoektermen als ‘auto onderdelen voor Volkswagen Golf’ of beter nog ‘nieuwe accu voor Volkswagen Golf 6 diesel’ en alles in het verlengde daarvan bieden veel meer kansen om hoog in Google te komen.

Koopintentie is groter
Toegegeven, er is ook minder zoekverkeer op deze zoektermen maar de koopintentie is daarentegen weer groter. Met andere woorden: iemand die ‘auto onderdelen’ googelt is hoogstwaarschijnlijk wat aan het surfen. Iemand die ‘nieuwe accu voor Volkswagen Golf 6 diesel’ googelt heeft bij wijze van spreken de portemonnee al in de hand. Dit zijn de potentiĆ«le klanten waar een webshop met slimme SEO onder de aandacht kan worden gebracht.

Voor een automotive webshop biedt content creatie een constante stroom van kansen
Een belangrijk onderdeel van SEO voor webshops in de autobranche is dus het optimaliseren van de content. Voor een website betekent dit het redigeren van de bestaande content en vrijwel altijd het schrijven van landingspagina’s, evt. op basis van een zoekwoordenanalyse. Voor een webshop biedt SEO een constante stroom van kansen want voor elk product kan een unieke productomschrijving worden geschreven om in Google te scoren.

De beste zoektermen voor de autobranche
Als freelance tekstschrijver neem ik deze taak graag uit handen van webshopeigenaren. Dit geldt niet alleen voor het schrijven van de teksten maar ook voor het traject dat eraan vooraf gaat: de zoekwoordenanalyse. Per product gaan we op zoek naar de beste zoektermen. Dit zijn de meest relevante en haalbare zoektermen waar potentiƫle klanten op googelen. Vervolgens is het een kwestie van leuke en aansprekende productomschrijving maken met de juiste keywords.

Meer weten? Stuur een e-mail naar tekstijver@gmail.com