SEO webshop

SEO voor een webshop is anders dan voor een ‘normale’ website. Het grootste verschil is het assortiment. Een webshop heeft een wisselend assortiment producten die allemaal stuk voor stuk geoptimaliseerd kunnen worden voor Google. Een webshop is dan ook constant in beweging want producten en daarmee de kansen verschuiven. Dat maakt de noodzaak om er met SEO bovenop te zitten alleen maar groter.

Een webshop met 1000 producten heeft 1000 kansen om met SEO hoog in Google te komen

 

Hoe pak je die kansen? Ten eerste door per product te onderzoeken welke zoekwoorden klanten gebruiken om dit product te vinden. Voor webshops geldt dat vooral de ‘long tail’ zoektermen van belang zijn. Wie denkt met ‘dameskleding’ een goede kans te maken moet veel geduld hebben. Of diepe zakken. Meer specifieke zoektermen als ‘damesjurk’ of beter nog ‘rode katoenen damesjurk’ en alles in het verlengde daarvan bieden veel meer kansen om hoog in Google te komen.

 

Koopintentie is groter
Toegegeven, er is ook minder zoekverkeer op deze zoektermen maar de koopintentie is daarentegen weer groter. Met andere woorden: iemand die ‘damesjurk’ googelt is hoogstwaarschijnlijk wat aan het surfen. Iemand die ‘rode katoenen damesjurk’ googelt heeft bij wijze van spreken de portemonnee al in de hand. Dit zijn de potentiële klanten waar een webshop met slimme SEO onder de aandacht kan worden gebracht.

 

Voor een webshop biedt SEO een constante stroom van kansen
Een belangrijk onderdeel van SEO voor webshops is dus het optimaliseren van de content. Voor een website betekent dit het redigeren van de bestaande content en vrijwel altijd het schrijven van landingspagina’s op basis van een zoekwoordenanalyse. Voor een webshop biedt SEO een constante stroom van kansen want voor elk product kan een unieke productomschrijving worden geschreven om in Google te scoren.

 

De beste zoektermen
Als SEO tekstschrijver neem ik deze taak graag uit handen van webshopeigenaren. Dit geldt niet alleen voor het schrijven van de teksten maar ook voor het traject dat eraan vooraf gaat: de zoekwoordenanalyse. Per product gaan we op zoek naar de beste zoektermen. Dit zijn de meest relevante en haalbare zoektermen waar potentiële klanten op googelen. Vervolgens is het een kwestie van leuke en aansprekende productomschrijving te maken met de juiste keywords.

 

Kies een voordelig SEO abonnement om hoog in google te komen