Webshop optimalisatie

 

Ben je ook allergisch voor content op je site?

 

Content in de vorm van tekst?

 

Veel ondernemers kiezen voor een trendy webshop met grote foto’s en hippe sliders, maar ze vergeten de teksten en gaan daarmee voorbij aan een slimme manier voor webshop optimalisatie. En dan heb ik het niet over teksten zoals de ‘over ons’ pagina en de contactpagina. Vooral de teksten die klanten moeten verleiden om het product te kopen krijgen vaak te weinig aandacht, en dan is het lastig om bovenaan in de zoekmachine te komen.

 

Maak je produktteksten sexy

 

Content is elke communicatie-uiting richting het publiek en een integraal onderdeel van onze gebruikerservaring op een website. Het is dus geen extraatje of een apart dingetje maar juist dé manier om je te onderscheiden en een effectieve manier voor webshop optimalisatie. Categorie- en productomschrijvingen kunnen wat dat betreft voor elke webshop een goudmijn zijn.

 

Productomschrijvingen zijn waarschijnlijk de makkelijkste manier om unieke content te schrijven. Je kan er je verhaal kwijt, klanten verleiden én hoog in de zoekmachine van Google komen!

 

Productteksten zijn een effectieve manier van zoekmachine-optimalisatie voor webshops

 

Maar hoe pak je webshop optimalisatie aan?

 

Wat je in ieder geval niet moet doen:

  • Content kopiëren van de leverancier. Of van de concurrent
  • Te weinig tekst schrijven
  • Te veel zoekwoorden gebruiken
  • Je tot de koude feiten beperken
  • Klein lettertype gebruiken

 

Wat je wel moet doen om bovenaan in de zoekmachine te komen ?

  • Google houdt van unieke teksten. Zelfgeschreven tekst die nergens anders te vinden is. Alleen dan onderscheid je je van de rest. Schrijf dus je eigen teksten met de klant in gedachten.
  • Twee regeltjes tekst over die nieuwe jeans in je webshop gaan het verschil niet maken. Pak daarom uit met een verhaal van 100 – 200 woorden over je product. Waarom moeten klanten het kopen en waarom is het beter dan bij de concurrent?
  • In goed Nederlands is het overmatig gebruiken van zoektermen ‘keyword stuffing’. Dit is vervelend voor de lezer en Google kijkt er steeds meer doorheen zodat het eerder schadelijk is dan effectief. Er is niets mis met het gebruik van zoektermen, maar keep it natural.
  • Veel productomschrijvingen bestaan uit niet meer dan een opsomming van de maten, vormen, afmetingen, het gewicht, de kleur of het materiaalgebruik van een bepaald product. Dit is op zich belangrijke info, maar het is ook vreselijk SAAI. Om een klant te verleiden is het niet voldoende. Vertel dus ook iets over je product, en gebruik daarbij een losse schrijfstijl, alsof je tegen je klant praat. Wat is het voordeel van dit product? Welk probleem lost het op? Welk gevoel krijg je erbij? Wat kan je ermee?
  • Soms zijn productomschrijvingen onvindbaar en onleesbaar. Ergens weggestopt in een hoekje van de pagina met weinig informatie en een te klein lettertype. Niet doen! Wees trots op wat je verkoopt en laat het zien. Zorg ervoor dat je aansprekende informatie aanbiedt die iedereen kan lezen.

 

“Klanten zoeken geen boormachine..

..maar gaten in de muur”

 

Als je aan de slag gaat met webshop optimalisatie en het schrijven van productomschrijvingen beantwoord dan in je tekst deze vragen:

  • Waarom moet ik dit product kopen?
  • Wat kan ik ermee (gaten boren)?
  • Wat is het doel van dit product (gaten maken)?
  • Hoe ziet het eruit?
  • Hoe groot is het?
  • Wat weegt het?
  • Wat zijn de belangrijkste eigenschappen?
  • Wanneer kan ik het gebruiken?
  • Met welke andere producten kan ik het gebruiken?

 

Als verkoper liggen de antwoorden waarschijnlijk voor de hand en lijken sommige vragen een open deur, maar voor veel klanten is deze informatie cruciaal om een keuze te maken. Bied je dit niet dan is de kans groot dat ze ergens anders gaan winkelen waar hun vragen wel worden beantwoord!

 

Geen zin, tijd of de kennis om de juiste SEO productteksten te maken? Neem dan contact met mij op. Iedereen is welkom en dat geldt zeker voor bedrijven in de automotive sector.